Kooikerhondjes van de Kytomba

 


De namen:

De namen van dit nest beginnen met een J

Puppy 5:

Sjötta's Joep v.d. Kytomba


Puppy 1:

Sjötta's Juna v.d. Kytomba

Puppy 2:

Sjötta's Jacky v.d. Kytomba

Puppy 3:

Sjötta's Jazz v.d. Kytomba

Puppy 4:

Sjötta's Jeske v.d. Kytomba

Puppy 6:

Sjötta's Jöa-Puk v.d. Kytomba


Puppy 7:

Sjötta's Jip-Appa v.d. Kytomba


De gewichten:

Week 7 - 2026, 20 t/m 20 juni 2026:



Puppy 1

Puppy 2

Puppy 3

Puppy 4

Puppy 5

Puppy 6

Puppy 7


groen

zwart

oranje

beige

blauw

rood

roze

20 juni

2550

2430

2670

3030

3180

2630

2480

21 juni

2630

2520

2680

3080

3270

2690

2630

22 juni

2660

2600

2770

3150

3330

2690

2680

23 juni

2750

2670

2810

3170

3480

2850

2790

24 juni

2800

2740

2940

3280

3540

2860

2790

25 juni 

2810

2770

3030

3350

3620

2930

2880

26 juni








Groei









25 juni 2026:

Vanochtend zouden ze komen voor de gedragstest van de puppy's. Het beste is dat omstr. 6 a 7 weken te doen. 

Tijdens een puppytest (meestal afgenomen rond een leeftijd van 6 tot 7 weken) wordt de genetische aanleg van een pup geobserveerd. De test is een momentopname en meet geen fouten of slagen, maar brengt karaktereigenschappen in kaart..De test duurt vaak zo'n 10 tot 15 minuten per pup en focust op de volgende kernonderdelen:

Sociale binding & Mensgerichtheid: Hoe reageert de pup op mensen? Volgt de pup de tester en zoekt hij contact, of gaat hij direct zelfstandig op onderzoek uit?

Sociale overheersing (dominantie): Hoe gaat de pup om met fysieke dominantie en beperking? Accepteert hij dit of gaat hij in verzet?

Controleverlies: Hoe reageert de pup op situaties waarin hij geen controle heeft, zoals wanneer hij even op de rug wordt gehouden?

Geluidsgevoeligheid: Hoe reageert de pup op onverwachte, vreemde geluiden (bijvoorbeeld het laten vallen van een sleutelbos of blikje)?

Herstelvermogen: Dit is een van de belangrijkste onderdelen. Hoe snel herstelt de pup zich nadat hij is geschrokken van een geluid of prikkel? Blijft hij in angst hangen, of pakt hij zijn nieuwsgierige gedrag direct weer op?

Iedere pupkoper krijgt een rapportje mee met een advies voor de opvoeding en waar ze rekening mee moeten houden. 

Het allergrootste compliment was voor ons. Goed gesocialiseerd met mensen. Goede "speeltuinen". Dat had ze bij kooikers wel anders meegemaakt. 

Er zat geen 1 agressieve pup bij. De ene was wat verlegen en de ander wat zelfverzekerder. Zo leuk om te zien. 


24 juni 2026:

Vanmorgen heel vroeg en laat mochten ze even naar buiten. Veel en veel te warm. 

Ze hebben binnen een badje gekregen met een klein laagje water. Dat vonden ze heel leui. Toen ze in de avond naar buiten gingen kregen ze weer het badje maar met iets meer water. Leuk leuk. 

23 juni 2026:

Vanavond kwamen ze van de Kooikervereniging langs. Dit om alle pups te bekijken en te beschrijven. Ze hebben allemaal schaar gebitjes. Flinke meiden en jongen. Allemaal goedgekeurd. 

Gebeld met de dierenarts om te vragen hoe het afgelopen was met het titeren. Er zijn een paar pupjes die op de rand zitten om ingeent te worden en vandaag was de dierenarts van gisteren er niet en die is er morgen weer. Zij bepaalt of er ingeent moet worden.

22 juni 2026:

Vandaag stond in het teken van de dierenarts. Wederom een fase in het leven van de kleintjes. Elke fase brengt ze dichterbij het afscheid. Ze werden vandaag getiterd en helemaal nagekeken. Hartjes zijn beluisterd en bij de reuen wordt altijd gekeken of de balletjes er zijn en of ze al ingedaald zijn. 

Tijdens dit schrijven heb ik nog geen uitslag ontvangen. Zal dus morgen worden. 

In de auto waren ze muisstil. Niet gehoord. Ze lagen heerlijk te slapen. Ook bij de dierenarts bleven ze lekker slapen totdat ze aan de beurt waren. Daarna gingen ze terug in de bench en sliepen ze weer verder. 

Ze waren heel braaf, maar een kooiker blijft een kooiker, oftewel drama queens en king. In de hals een stukje weg scheren is uiterst pijnlijk. Vooral als er daarna koud spul wordt opgespoten. Wat is dat tocht pijnlijk. Het uiteindelijke bloed prikken deed dan weer geen pijn. Snap je het nog. 

Lèste mocht ook getiterd worden. Ook daar weet ik de uitslag nog niet van. 

De komende dagen gaan ze alleen nog in de ochtend naar buiten. Daarna is het te warm en mogen ze binnen spelen. We hopen vanaf morgen een mobiele airco te hebben. 



21 juni 2026:

Er zit weinig leven in de pupjes met deze warmte. Dat was te merken toen ze naar binnen gingen. Daar is het wat koeler. Ze gingen gelijk en heel lang spelen. Dus ook zij hebben last van de warmte. Zij kunnen natuurlijk hun temperatuur nog niet reguleren. 

Bedankt Edwin (baasje Joep) voor de mooie foto's van vandaag. 

Morgen middag naar de dierenarts. Ik hoop dat ze daar airco hebben. Ze mogen iig voor de 2e keer met de auto mee. 

20 juni 2026:

Het was warm vandaag, maar niet zo als gisteren. Het was net te doen, dus de kleintjes hebben de hele dag buiten geslapen, want dat hebben ze bijna de hele dag gedaan. Ik denk dat ze ook last hebben van de warmte. Weinig spelen en weinig wakker.

Ze hebben vandaag kennis gemaakt met een vreemde hond. Geen kooiker, maar een dalmaat. Het vriendinnetje van Sjötta en Lèste. Honey heet ze. Zij heeft zelf ook pas puppy's gehad en die pas net vertrokken. Ze was erg lief voor de kleine pupjes. En die vonden haar helemaal niet eng. Je kon merken dat ze de hondentaal al goed onder de knie hebben (met dank aan oma Femte). Die leren ze hier wel. 


Week 6 - 2026, 13 t/m 19 juni 2026:


Puppy 1

Puppy 2

Puppy 3

Puppy 4

Puppy 5

Puppy 6

Puppy 7


groen

zwart

oranje

beige

blauw

rood

roze

13 juni

2000

1840

2150

2320

2450

2050

2130

14 juni

2070

1930

2220

2430

2590

2180

2190

15 juni

2170

2010

2330

2530

2690

2350

2250

16 juni

2250

2100

2460

2630

2780

2360

2360

17 juni

2270

2140

2460

2670

2840

2410

2410

18 juni

2330

2230

2520

2760

2940

2500

2470

19 juni

2460

2400

2660

2890

3120

2580

2480

Groei

1013%

1077%

1217%

1016%

1168%

892%

829%



19 juni 2026:

Man man, wat was het heet vandaag. Veel en veel te warm voor de pupjes om naar buiten te gaan. Als ik zo naar de rest van de week kijk dan gaat dat van de week nog veel vaker gebeuren. Dus ook niet naar de bossen met ze. Is geen doen. Zoooooo jammer. Maandag hebben ze een uitje wat ze niet echt leuk gaan vinden. De dierenarts. Maar ja..........dat hoort erbij.  

18 juni 2026:

Ze zijn heel even buiten geweest. Daarna werd het echt te warm. Ze hebben wel kunnen spelen met de watermat. Is nieuw dus ook weer erg spannend. Maar daardoor waren ze wel lekker afgekoeld. De rest van de dag hebben ze binnen gespeeld. Daar was het een stuk koeler. 


17 juni 2026:

Een rustige dag vandaag. De hele dag buiten geweest en in de avond voor het eerst weg uit huis. De auto in en naar een strandje gereden. Was natuurlijk in het begin weer heel eng, maar ze werden steeds losser. Ook het water was wel interessant, maar net niet genoeg om er in te gaan. Een paar gingen al iets verder. 


16 juni 2026:

Vandaag was de grote dag! Vandaag kregen ze hun naam. Wat er ook gebeurt. Van hun naam komen ze niet meer af. Ze hebben nu een chipnummer en zijn vindbaar als er iets gebeurd. Ik als fokker heb ze bij de databank moeten registreren en als de pupjes naar de nieuwe baas gaan, dan wordt dat weer overgezet. Is verplicht. Je bent zelfs strafbaar als je de chip niet op naam laat zetten. A.s. maandag de volgende grote gebeurtenis (de dierenarts) en dan zijn ze helemaal klaar. O ja.... ook van de kooikervereniging komen ze nog en dat is de 23e. En dan is echt alles gebeurd. Daarna is het wachten totdat ze 8 weken zijn. Want ze mogen echt geen dag eerder weg. Ook dat is tegenwoordig strafbaar. 


15 juni 2026:

Vanmiddag werd het ineens heel mooi weer en konden ze naar buiten. Ze zijn tot dik na 20 uur buiten geweest. 

14 juni 2026:

Veel visite vandaag voor de kleintjes. Daardoor hebben ze ook heel veel geslapen. Toen ze laat in de middag wakker waren zijn ze even buiten geweest. 

Daar mochten ze in de ballenbak. Onder een paar brokjes gedaan en dat was snuffel snuffel. Wat moet je daar nu mee. 

Ook in de avond na het vlees eten hebben ze nog wat brokjes gekregen. Vonden ze ook wel lekker. 


13 juni 2026:

Het waaide wel hard vanmiddag, maar toch zijn ze de hele middag buiten geweest. Dat merk je wel, want van de buitenlucht worden ze moe. 


Week 5 - 2026, 6 t/m 12 juni 2026:


Puppy 1

Puppy 2

Puppy 3

Puppy 4

Puppy 5

Puppy 6

Puppy 7


groen

zwart

oranje

beige

blauw

rood

roze

 6 juni

1572

1302

1630

1788

1715

1670

1655

 7 juni

1590

1379

1710

1840

1779

1696

1685

 8 juni

1630

1380

1730

1880

1860

1730

1690

 9 juni

1670

1470

1790

1900

1920

1830

1780

10 juni

1730

1560

1900

2000

2040

1910

1850

11 juni

1770

1610

1940

2060

2110

1920

1850

12 juni

1840

1660

2040

2140

2140

1980

1950

Groei

733%

714%

707%

726%

770%

662%

630%


11 juni 2026:

Ze hebben geboft vandaag. Ze mochten weer ontwormd worden. Ook kregen ze vandaag 3x vers vlees. Geen geitenmelk meer voor deze kanjers. Wauw...... dat lusten ze graag. 

En wederom is er een week voorbij. 

De week dat de namen gekoppeld werden aan de pup. Oftewel, iedereen weet nu wie zijn pup wordt. 

10 juni 2026:

Tussen de buien door zijn ze heel even buiten geweest. Vanaf het weekend komt het helemaal goed. Dan mogen ze de hele dag naar buiten. Als het dan echt warm wordt dan gaan ze kennis maken met water. 

Gisteren bericht gekregen dat a.s. dinsdag de chipper gaat komen. Vanaf dat moment gaan ze officieel door het leven. 

9 juni 2026:

Nageltjes maar weer eens geknipt, want ik en Sjötta zitten al onder de krassen. Het was ook echt nodig. 

Vanaf vandaag krijgen ze 3x per dag bijgevoerd. Nu ook met echt vlees. Nog gemengd met geitenmelk. Wauw. Dat ging er in als koek. De bak was in een mum van tijd leeg. Helaas voor Sjötta, want er was niet veel voor haar over. 

Wat een ellende vanmiddag. Ineens geen webcam meer. Host was op geen enkele manier te bereiken. Gelukkig had ik nog een email adres en ik kreeg vrij gauw antwoord. Ze waren slachtoffer geworden van een D-dos aanval. Gelukkig hadden we vrij snel weer beeld. 

8 juni 2026: 

Wat een heerlijke dag vandaag. De hele dag zijn ze buiten geweest. 

De datum dat de kooikervereniging komt is ook bekend. Dat wordt 23 juni in de avond. Zij komen dan de pupjes beschrijven en over 2 jaar is er wederom een nestkeuring van de vereniging en dan hopen ze en wij dat iedereen komt en worden de pups wederom helemaal beschreven en wordt er gekeken hoe ze zijn geworden en hoe de combinatie vader/moeder is geworden. 

We zijn overgestapt op een andere weegschaal. De  kleine puppy weegschaal ging echt niet meer. Nu worden ze gewogen op een baby weegschaal. . 


7 juni 2026:

Gelukkig konden ze vanmiddag weer even naar buiten. Dat was echt fijn voor ze. En voor ons ook genieten. 

Sjötta is begonnen met opvoeden. Als haar tepels leeg zijn dan is het ook echt afgelopen en dat laat ze weten. Zo leuk om te zien. Ze kan er nu rustig bij gaan liggen zonder dat ze gelijk aan haar tepels gaan hangen. Dan krijgen ze dus gelijk op hun kop. Ze doet het nu nog rustig, maar ik ben ervan overtuigd dat dat over een paar dagen wat ruiger gaat worden als er van die eigenwijze tussen zitten die denken nog wel even door te kunnen gaan. We gaan het zien. 

6 juni 2026:

We zijn op de helft. Wat is het snel gegaan. 


Week 4 - 2026, 30 mei t/m 5 juni 2026:


Puppy 1

Puppy 2

Puppy 3

Puppy 4

Puppy 5

Puppy 6

Puppy 7


groen

zwart

oranje

beige

blauw

rood

roze

30 mei

1228

960

1186

1433

1323

1302

1202

31 mei

1260

1055

1242

1470

1355

1335

1274

1 juni

1286

1083

1323

1487

1487

1394

1335

2 juni

1352

1109

1375

1656

1487

1425

1354

3 juni

1368

1145

1440

1580

1490

1411

1404

4 juni 

1440

1163

1510

1617

1620

1534

1416

5 juni

1467

1255

1582

1705

1631

1593

1550

Groei

564%

515%

683%

558%

563%

513%

481%

5 juni 2026:

De speeltuin is vergroot. Werpkist eruit. Sommigen zullen wakker worden en geen flauw idee hebben waar alles is. 

Ze krijgen nu wat meer vleesmousse en wat minder geitenmelk. Om zo langzaam aan over te gaan op vast voedsel. 

Vanavond hebben ze alleen vleesmousse gekregen. Nou.......dat ging er in als koek. 

3 juni 2026:

Laatste dagen was er weinig te melden. De brusjes konden lekker buiten spelen en slapen. Dat is helaas nu niet meer te doen. Ze zijn even buiten geweest tussen de buien door, maar het begon al weer gauw te regenen. Wel hebben ze daarna buiten de werpkist gespeeld en geslapen. Ze zullen nu elke dag uit de kist gaan en over een paar dagen zal de kist opgeborgen worden en hebben ze de hele ren voor henzelf. Ik ben een beetje begonnen met het zindelijk maken. We hebben een speciale bak met kunstgras waar ik ze dan op zet. Sjötta is bijna niet meer bij de pups. Alleen nog maar als ze vol met melk zit. De rest van de dag is grote zus Lèste erbij. Die speelt zo leuk met ze. 

31 mei 2026:

De tandjes zijn door. Gisteren voelden we ze al zitten onder de huid en nu zijn ze door. Nu kan de pret beginnen. Bijten en alles kapot maken. Succes nieuwe baasjes. 

Volop bezoek gehad vandaag van de nieuwe baasjes. Was gezellig. De hele morgen en middag buiten gelegen. 

Sjötta geeft niet zo vaak eten meer. Vandaag hebben we wat startersmousse door de melk gedaan. Dat vonden ze wel lekker. Vanaf nu krijgen ze dus geitenmelk met starters mousse en steeds wat minder melk totdat ze alleen de startersmousse eten. 

30 mei 2026: 

3 weken zijn ze al weer. Nog 1 week en dan zitten we op de helft. Niet te geloven hoe snel het gaat. Oogjes open gegaan. Het gehoor is aan het open gaan. 1e keer naar buiten, 1e keer melk, 1e ontworming. De baasjes allemaal voor het eerst op bezoek geweest. Ze lopen inmiddels. En dat allemaal in 1 week tijd. Info mappen uitgedeeld. Iedereen kan gaan leren. Hihihi. 

Vandaag zijn ze de hele dag buiten geweest. Het was wel warm, maar niet te warm. Ze slapen nog heel veel. Maar als ze wakker zijn, zijn ze al echt aan het spelen. Als Lèste erbij komt is er al interactie met haar. Tijdens het maken van de weekfoto merkte ik dat ze beginnen te horen. Ik maakte een bepaald geluidje en daar schrokken ze allemaal van. Dat is natuurlijk goed nieuws. 

Week 3 - 2026, 23 t/m 29 mei 2026:


Puppy 1

Puppy 2

Puppy 3

Puppy 4

Puppy 5

Puppy 6

Puppy 7


groen

zwart

oranje

beige

blauw

rood

roze

23 mei

827

695

792

988

881

920

891

24 mei

915

724

858

1045

905

993

911

25 mei

918

785

880

1107

1047

999

922

26 mei

985

795

935

1130

1047

1054

1014

27 mei

1003

839

1003

1223

1113

1124

1082

28 mei

1040

890

1074

1265

1195

1192

1138

29 mei

1152

918

1121

1346

1272

1225

1202

Groei

421%

350%

455%

420%

417%

371%

350%


29 mei 2026:

Het beloofde heel warm te worden vandaag en dat was het ook. Overdag alles rustig in de kist laten liggen. Tegen het eind van middag begon het lekker te waaien en werd het koeler. Toen mochten ze allemaal naar buiten. Wederom natuurlijk geitenmelk gekregen. Dat gaat, zoals vermeld, steeds beter. Sommigen ruiken de schaal al als we hem neerzetten en lopen er zelf naar toe. Snap je dat ze daarna nog bij moeders aan de borst gaan? Je zou toch denken dat ze dan vol zitten, maar het toetje van moeders is niet te versmaden. 

Volgens het schema moeten de pupjes met 2 weken al ontwormd worden. Dat vinden wij echt te vroeg. Je gooit toch vergif in dat kleine lijfje. Er zijn fokkers die het pas na 6 weken doen, maar dat durven wij nog niet. Sjötta en Lèste moeten dan ook gelijk ontwormd worden, omdat zij beiden de poep van de pups eten. En mochten daar wormpjes in zitten dan krijjgen zij dat er gratis bij. De meesten vonden het echt niet lekker, maar er zaten er een paar bij die het blijkbaar niet uitmaakt wat er in het mondje komt, als het maar eetbaar is. Brrrrrr. We zijn nu een paar uur later en er is er nog geen 1 ziek geworden van het spul. 

Dit hebben ze gekregen:







28 mei 2026:

Bijna de hele middag buiten geweest. Totdat het ging regenen. Ik dacht ze nog even te kunnen beschermen, maar het werd ineens te erg. Regen hadden we niet verwacht. Het was de hele dag zonnig. Even een wolkje en daar kwam regen uit. Heel plaatselijk. 

Onze "huis" fotograaf kwam ook op bezoek bij zijn Joep. Heeft weer mooie foto's gemaakt, waar we heel blij mee zijn.

Het is er vandaag niet van gekomen om ze te ontwormen, dus dat wordt morgen. 

Het drinken uit de trog gaat ook steeds beter. 

27 mei 2026:

Wat een feest. Voor het eerst melk uit een trog. Je moet ze altijd een klein beetje met het snuitje in de melk duwen en dan zijn er altijd die het gelijk snappen. Zo leuk om te zien. Elke dag zal het nu beter gaan. Sjötta vindt het heel fijn als de pups geitenmelk krijgen, want er blijft altijd wat over van haar en ze kan de mondjes schoon likken. 

26 mei 2026:

Het was echt bloedheet vandaag dus ze mochten niet naar buiten. Toen de zon onder was bij ons in de tuin, mochten ze naar buiten. Toen heb ik gelijk hun nageltjes weer geknipt, want die waren weer mega scherp. Ze hebben nu ook meer ruimte in de werpkist. En daar maken ze al goed gebruik van. Normaal liggen ze bij elkaar voor de warmte. Daar was vandaag geen sprake van. Ze lagen helemaal verspreid. Zelfs de kleintjes hebben last van de warmte. Het lastige is dat ze nog geen water drinken en Sjötta gaat echt niet extra bij haar kids liggen om ze te laten drinken tegen de dorst. Morgen maar eens gaan starten met een schaal geitenmelk. Meer tegen de dorst dan voor de voeding. 

25 mei 2026:

Vanmiddag mochten ze weer even naar buiten. Ze vinden het nog steeds een beetje eng. Alsof ze hun draai niet konden vinden. Went vast heel snel. Zal wel moeten. hihi. 1 dezer dagen gaan ze ontwormd worden. Zullen ze niet lekker vinden. 

23 mei 2026:

Vanmorgen mochten ze voor het eerst naar buiten. Het was behoorlijk warm. Fijn op hun eigen dekentje. En daar zochten ze elkaar gewoon weer op. Anders was het piepen. 

Ook vandaag nieuwe baasjes op bezoek geweest en die hebben naar hartelust geknuffeld. Zoooooo leuk. Iedereen zo enthousiast. 

Het baasje van Joep is fotograaf en die heeft een aantal hele mooie foto's gemaakt. Daar zijn we heel blij mee. Daar kan ik niet tegen op. Bedankt Edwin. 


Week 2 - 2026, 16 t/m 22 mei 2026:


Puppy 1

Puppy 2

Puppy 3

Puppy 4

Puppy 5

Puppy 6

Puppy 7


groen

zwart

oranje

beige

blauw

rood

roze

16 mei

584

503

485

615

625

603

638

17 mei

621

534

540

680

653

645

671

18 mei

671

575

561

750

738

707

713

19 mei

694

576

645

778

792

763

742

20 mei

707

637

680

778

792

847

756

21 mei

756

648

771

864

862

848

824

22 mei

795

676

783

935

864

891

852

Groei

260%

231%

288%

261%

251%

243%

219%



22 mei 2026:

Vandaag voor het eerst bezoek voor de pupjes. Konden lekker buiten knuffelen. Wat een feest. 

21 mei 2026:

Wat lopen ze al leuk. En alle oogjes zijn open. Er begint ook al kontakt te komen met elkaar. Soort van spelen. 

Omdat de temperaturen buiten nu ook lekker worden, is het sinds vandaag niet meer nodig om de warmtelamp aan te hebben. Ik zag ook dat ze daar ook helemaal niet meer onder gingen liggen. Ze vonden het zelf ook al te warm. 

Tot gisteren heeft Eus er naast gelegen. Vannacht gaan we kijken of het lukt om weer in ons eigen bed te liggen. Voor de puppy's hoeft het niet, maar Sjötta wil er in de nacht nog wel eens uit om te plassen of poepen. 

20 mei 2026:

Ja hoor. Bij puppy 1 zijn de oogjes open. Bij Joep zag ik ook al een kwart in de hoek open gaan. Ben benieuwd morgen hoeveel er gaan volgen. 

Ook hebben ze vandaag allemaal hun gekleurde bandje gekregen. Nu zijn ze nog makkelijker te herkennen. Bij sommigen zit hij nog was los, maar dat komt helemaal goed de komende dagen. Deze bandjes schieten vanzelf los als ze ergens achter blijven hangen. Je kan deze dus niet gebruiken om ze uit te laten. Ze zijn puur voor het laten wennen van een halsbandje. 

19 mei 2026:

Sorry vandaag geen foto's. Ben de hele dag bijna niet thuis geweest. Gelukkig kan ik ook via de webcam meekijken. Wat zou Lèste er toch graag de hele dag bij zijn. Sjötta hoeft maar 1x haar lip op te trekken en weg is ze weer. 

De pootjes gaan ook al goed werken. Ze kunnen steeds beter staan en zelfs al een stapje lopen. Zo leuk om te zien. Lekker wankel. Het valt gelijk weer om. 

18 mei 2026:

De eerste stapjes zijn gezien. Ze proberen serieus te lopen. Je zal zien dat ze over 4 dagen al een stuk beter lopen. Gaat echt heel hard. Sinds vandaag probeert Lèste steeds in de werpkist te komen zo gauw Sjötta eruit gaat. Sjötta vindt het niet altijd geweldig. Ook dat zal steeds beter gaan. Lèste wil zo graag verzorgen.  

17 mei 2026:

We hebben de 1e fase gehad. De dooddruk stokken zijn eruit. Ze laten zich nu echt niet meer tegen de wand dooddrukken. Dan hoor je ze wel. Want er zitten al echt stemmetjes in. Ze kunnen al goed gillen. Die dikke lijfjes kreeg je bijna niet meer onder die stokken uit.  

De 1e manicure behandeling gehad. Gelijk ook even een momentje om te kroelen. Natuurlijk onder het toeziend oog van moeders.





Ook even gekeken of de puppy halsbandjes al passen, maar dat moet nog een paar dagen wachten. 

16 mei 2026:

Eerste kritieke week is voorbij. Jippie. De 1e stapjes worden al genomen. De kopjes beginnen al te veranderen. Hadden ze eerst hele gladde haren, nu beginnen er echte haartjes te komen. En snorharen. 


Week 1 - 2026, 9 t/m 15 mei 2026:


Puppy 1

Puppy 2

Puppy 3

Puppy 4

Puppy 5

Puppy 6

Puppy 7









9 mei

221/245

204/223

202/219

259/288

246/278

260/292

267/295

10 mei

275

238

233

316

308

321

312

11 mei

309

262

271

367

344

373

364

12 mei

379

298

329

440

412

437

424

13 mei

420

342

372

476

467

487

487

14 mei

497

400

410

545

537

547

550

15 mei

573

430

466

565

589

582

586

Groei

159%

111%

131%

118%

139%

124%

119%




15 mei 2026:
Sinds vanochtend zijn ze alle 7 verdubbeld in gewicht. Yeah!!!!!!!!!!
En morgen zijn ze al weer een week oud. Echt niet geloven. Daar zit je dan weken op te wachten en als ze er eenmaal zijn dan vliegt het voorbij. Wij genieten deze 2 weken nog even van de rust, want vanaf 2 weken zal het hier de zoete inval zijn van visite. Is goed voor de socialisatie. Ze geven mooi en warm weer aan, dus kunnen ze voor het eerst heel even de tuin in, in de zon. Vinden ze altijd spannend. 
De andere honden willen allemaal even gaan kijken. Ze lopen al steeds heel even de ren in. Sjötta vindt dat nog niet alles. 
Ook Sjötta gaat steeds vaker de kist uit, dan ligt ze lekker voor de kist te slapen. Maar als ze er weer is, dan moeten de pupjes wel allemaal komen drinken van haar. 
Ook komt ze weer bij ons op de bank kijken of er iets te halen valt. 

13 mei 2026:
Ze lopen ver voor op schema. Na een week hoop je dat ze in gewicht verdubbeld zijn, maar ik denk dat morgen er al een paar verdubbeld gaan zijn.  Ze liggen ook echt de hele dag te lurken. Vreetzakken zijn het. Ik hou ervan. Er is er gewoon niet 1 die procentueel achterblijft. Normaal is er altijd wel 1 die bijgevoerd moet worden, omdat die zich weg laat duwen door hun broertjes en/of zusjes. Helemaal niet met dit nest. Zelfs Joep niet als enige echte kerel. 

12 mei 2026:
Weinig te melden vandaag. De  brusjes groeien en bloeien. Je hoort ze bijna niet de hele dag. En dat is goed nieuws. Dat betekent dat ze vol zitten. 
Wist je dat Sjötta nu echt heel veel te eten krijgt. Ze krijgt bijna een liter geitenmelk en een kilo vlees. Ter vergelijking. Normaal gesproken krijgt ze 2x 80 gram vlees per dag. 
Je zal zien dat ze aan het einde van de rit nog steeds mager is, ondanks het enorme vele eten. Ze krijgt geitenmelk om eclampsie te vermijden. Dat wil je niet meemaken. 

11 mei 2026:
Wederom hebben ze een goede nacht gehad en zijn ze weer goed gegroeid. Ik heb er alle vertrouwen in dat het helemaal gaat goed komen. De 1e 2 weken zijn toch altijd cruciaal. 
Alle namen zijn bekend, dus gelijk aangifte gedaan bij de Raad van Beheer en betaald. Eergisteren had ik de geboorte al doorgegeven aan de kooikervereniging. Die komen altijd een nestbezoek doen als ze een week of 7 zijn. Ze worden dan helemaal beschreven en foto's van gemaakt voor het archief. Over 2 jaar is er een nestkeuring en dan hopen ze alle pupjes weer bij elkaar te krijgen en worden ze weer allemaal bekeken hoe ze zijn uitgegroeid. 
Vanmorgen de dierenarts gebeld om een afspraak te maken voor het titeren. Dat is 22 juni geworden om 13.30 uur. Hopelijk zijn ze daar voor al gechipt door de RvB, want anders moet ik nog een keer terugkomen bij de dierenarts om de chips te checken. Het boekje moet natuurlijk kloppen. 

10 mei 2026:
1e dag is voorbij en we zijn super tevreden. Ze groeien allemaal goed. Je hoort ze niet en dat betekent dat ze voldaan zijn. Eus heeft er vannacht naast geslapen. Sjötta gaat zelfs af en toe weg. Dan krijgt ze het te warm. De pupjes kunnen zelf hun warmte niet vasthouden, dus het moet lekker warm zijn in de kist. Met het zonnetje erop gaat dat goed. Er hangt een warmtelamp boven en onder de deken zitten nog warmte matjes, dus je begrijpt dat Sjötta het veel te warm heeft. Daarom zie je haar ook bijna de hele dag hijgen. 
De pupjes kunnen ook niet zelf poepen en plassen. Daar zorgt Sjötta voor. Als ze likt dan gaan ze plassen en/of poepen. Door haar tong stimuleert ze dat. Vervolgens eet en drinkt ze alles op. 
Wij beginnen ook weer een beetje bij te komen. We hebben ons rustig gehouden, want we waren nog een beetje brak. Morgen zijn we weer helemaal bij de tijd. Hihihi. 
9 mei 2026:
Dit hebben we nog nooit meegemaakt. Wij kunnen best wel zeggen dat we ervaren zijn, maar de 1e pup hebben we vannacht echt gemist. Sjötta had de hele dag in de tuin gelegen in een donker gedeelte. In de avond hebben we haar naar binnen gehaald. Madame was het daar niet mee eens, maar je kan haar niet de hele nacht buiten laten liggen. Stel je voor dat ze daar haar pups werpt. Normaal gesproken zijn teven aan het graven, piepen, onrustig, spullen aan het kapot trekken. Bij ons duurt dat altijd 2 dagen. Wij hadden ons ingesteld op een onrustige nacht en heel heel misschien dat de pups dan ergens in de avond van 9 mei of in de nacht van 10 mei geboren zouden worden. Sjötta dacht daar anders over. Eus lag op de bank om Sjötta in de gaten te houden. Om 4 uur vannacht hoorde hij ineens een pupje. Zonder hoorbare weeën of iets anders had ze de 1e pup ter wereld gebracht. In haar mand. Normaal gesproken hebben wij de hele dag al de warmtematjes aan, maar dat moest nu allemaal opgestart worden. Zelfs de appeltaart was nog niet gebakken. Sjötta in de werpkist gezet, maar dat wilde ze eigenlijk niet. Ze wilde in het kussen. Dus die ook maar in de werpkist erbij gelegd en toen was ze rustig. 
Toen puppy 2 zich aankondigde, 1,5 uur later, gauw het kussen weggehaald. 
Daarna ging het snel. En allemaal meisjes. Op 1 na. Ook dat nog nooit meegemaakt. 
Nadat nr. 7 was geboren, alles schoongemaakt en toch maar die appeltaart gaan maken. 
En daarna met de andere honden naar het bos geweest. 
Wat een nacht en een dag. We zijn moe maar voldaan. Sjötta doet het zo goed. Rond de middag alle pupjes nog een keer gewogen en ze waren allemaal al goed aangekomen. 
Elke avond volgt de update van de gewichten. 
De komende nachten zal Eus naast de werpkist slapen. 
E-mailen
Map